Másnaposság ellen: csodaszer nincs, de a tünetek enyhíthetők

Tippek másnaposság ellen

Sokszor az átmulatott éjszaka kellemetlen velejárója a másnaposság és a hányinger. Sajnos a másnaposságra nincs gyógymód, viszont a tünetek enyhítésére tudományosan is bebizonyított praktikák vannak. Ebben a posztban ötleteket adunk a másnaposság ellen, bemutatjuk mely módszerek hatásosak és melyek rosszak másnaposságra.

Az első korty

Másodpercekkel, hogy megittuk az első alkohol tartalmú italunkat, az alkohol elkezd felszívódni a gyomorban és a vékonybélben. A véráramba kerülve aztán eljut az agyunkig, ahol az egyes receptorok blokkolásával elkezdődnek a részegség tünetei.

A szervezetünk számára az alkohol méreg. A máj rögtön el is kezdi a méregtelenítést, de egy idő után már nem bírja a harcot.

Egy átlagos szervezet óránként 8-12mg alkoholt képes lebontani. Ez egy pohár sörnek felel meg.

Ahogy a máj elkezdni lebontani az alkoholt, acetaldehid molekula keletkezik, ami a másnaposság tüneteinek fő okozója. E mellett folyadékpótlás hiányában a szervezet súlyosan kiszárad, ami szintén hozzájárul a másnapossághoz.

A tünetek

A másnaposság tipikus tünete a hányinger, gyengeség, fényérzékenység és fejfájás. Durvább esetekben izomrángás, kézremegés is előfordulhat.
A rossz hír, hogy semmilyen étellel vagy itallal nem lehet gyógyítani, viszont a tüneteket lehet csökkenteni.

Az alkohol gátolja a folyadék visszatartásért felelős hormont, ezért folyamatosan WC-re járunk. Ilyenkor a szervezet szó szerint átmenetileg kiszárad. Minél több alkoholt iszunk, annál több vizet vesztünk. A vízveszteség tipikus tünete a fejfájás, émelygés és hányinger.

Másnaposság ellen az egyik legfontosabb dolog, hogy pótóljuk az elveszett aminosavakat és ásványi anyagokat. Ezek segítenek gyorsabban feldolgozni az alkoholban lévő toxikus hatású vegyi anyagokat.

Tippek másnaposság ellen

  • igyunk okosan (minden ital között igyunk meg 3-5dl vizet – ne szénsavas legyen)
  • NE keverd!
  • lefekvés előtt szintén igyunk sokat
  • lefekvés előtt vegyünk be C vitamint és gyulladáscsökkentőt (A c vitaminnak erős antioxidáns hatása van, a gyulladáscsökkentő pedig az alkohol által okozott gyomorgyulladásunkat tudjuk kezelni)
  • vehetünk be előre fejfájás csillapítót (kerüljük a paracetamol alapú fájdalomcsillapítót)
  • a reggelink legyen bőséges (a vércukorszintünk ilyenkor leesik, pótoljuk a szénhidrátot)
  • a tojás segít a májnak az alkohol lebontásban
  • a magas Kálium tartalmú ételek szintén segítenek: banán és saláták
  • az ásványi anyagok pótlásában segíthet egy jó házi húsleves
  • a zabkása tele van vitaminokkal, amik segítik a regenerációt
  • pihenjünk sokat

Amit inkább kerülj

Sokan esküsznek, hogy a másnaposságra a legjobb a gyorséttermi kaja. Van akinek ez jön be, de tény, hogy ha kerüljük a zsíros ételeket, akkor azzal kímélhetjük a megviselt gyomrunkat.

Mások arra esküsznek, hogy legurítanak egy kis “gyógyító” söröcskét. Ideiglenesen még az is lehet, hogy használ, de később csak súlyosbítani fogja a helyzetünket.

Kerüljük a narancslevet és citrus tartalmú italokat. Ezek irritálhatják az amúgy is megviselt gyomrunkat.

Ez is érdekelhet:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük