Légikatasztrófa túlélési útmutató: 10 tipp ami éltet menthet

légikatasztrófa túlélési tippek

A légikatasztrófa hallatán általában arra gondolunk, hogy egy gép több ezer méterről lezuhan és mindenki az életét veszti. Pedig a statisztika szerint a légikatasztrófában balesetet szenvedő utasok akár 40%-a is túlélhetné! Íme 10 tipp, amivel megmentheted az életed egy esetleges repülőgép katasztrófa esetén.

Mit mond a statisztika

Az NTSB (National Transportation Safety Board – Nemzeti Közlekedésbiztosági Tanács) statisztikája szerint a súlyosabb légi baleseteket – és itt tényleg a komolyabbakra gondoljuk, tehát lezuhan a gép vagy kigyullad, felrobban – átlagban az utasok 76,6%-a túléli!

Egy másik érdekes adat, hogy a halálos kimenetelű repülőgép baleseteknél az áldozatok közel fele (40%) életben maradhatott volna, ha az utasok megfelelően kezelik a helyzetet.

Bár annak az esélye, hogy Te is légikatasztrófa áldozata legyél 1 a 11 millióhoz, sose lehet tudni. Ha megtörténne veled, tudnád mit kell csinálni?

Csak 90 másodperced van

Ha lezuhansz egy géppel és túléled a zuhanást, akkor 90 másodperced van, hogy elhagyd a gépet! A légikatasztrófák során az emberek egy része sokkot kap, mások pedig csak csodálkoznak, hogyan élhettek túl egy ilyen katasztrófát. Arra nem is gondolnak, hogy a lángok milyen gyorsan terjednek ez idő alatt.

90 másodperc

Egy felmérés szerint az emberek úgy gondolják, hogy ilyenkor kb. 30 percük van arra, hogy elhagyják a gépet. A valóságban ez 90 másodperc! Ha az üzemanyag berobban és ég a gép alumínium váza, akkor nincs idő sokkot kapni.

Legyél fitt

Az FAA (Szövetségi Légi Irányítás) készített egy tanulmányt, amiben azt vizsgálták, hogy mely ember típusnak van nagyobb esélye túlélni egy légikatasztrófát. 2500 emberrel szimuláltak balesetet. Szerinted kik maradtak életben?


A fiatal vékony férfiak!

A legrosszabb eredményt az idős, kövér nők kapták.

Egy lezuhant repülő roncsból kijutni nem egyszerű! A csomagok mindenfelé, szűk folyosók. Ha nincs erőd eldobni az útból egy csomagot, vagy kimászni egy akár csak 20 cm széles vészkijáraton, akkor ott maradsz. És a többiek is.

Ezzel ugyanis nem csak a saját, de a többi utas túlélési esélyeit is rontod! Rád kell várniuk, míg te a szűk folyosón elakadtál és ezalatt emberek hallhatnak meg mögötted.

Minél nagyobb, annál jobb

Ha választhatsz, hogy egy kis Cessna, vagy egy Boing 737-el repülj, akkor válaszd a nagyobbat. Az FAA vizsgálata szerint minél nagyobb egy gép, annál nagyobb az energiaelnyelő képessége egy esetleges becsapódáskor.

Ha teheted kerüld a kisebb, helyi járatokat és válaszd a nagyobb, nemzetközi gépeket. A helyi járatok baleseti statisztikája kétszerese a nemzetközi gépekének. Arról nem beszélve, hogy a kisebb járatok pilótái sokszor kevésbé tapasztaltak.

A repülőgép hátulja biztonságosabb

Egyszer egy elvetemült készített egy statisztikát amiben elemezte az összes repülőgép katasztrófát az USÁ-ban. Arra volt kíváncsi, hogy melyik ülés a biztonságosabb egy repülőn.

A légitársaságok erre a kérdésre mindig csak annyit mondanak – nyilván ez az érdekük – hogy nincsenek biztonságosabb és kevésbé biztonságosabb ülések egy gépen. A statisztika magáért beszél:

a gép hátulja a legbiztonságosabb!

Azok, akik a gép hátulján ültek sokkal nagyobb eséllyel maradtak élteben (69%), mint a többiek.

Ezt a tippet én annyiban pontosítanám, hogy szerintem egy gépen a legbiztonságosabb helyek a vészkijáratok melletti helyek. Ha te vagy az első, aki kijut a gépből, akkor tuti életben maradsz. A vészkijárattól számolva 5 sor még nagy eséllyel biztos kijut a gépből.

Győzd le a sokkot!

Az emberi agy a normális, megszokott dolgokhoz van szokva. Szeret komfort zónában lenni. Amikor valami nem normális, nem hétköznapi dolog történik, akkor az agyunknak idő kell, hogy felfogja mi is történt.

győzd le a sokkot

A vizsgálatok során a légikatasztrófáknál nagyon sok halál megelőzhető lett volna, ha az emberek a sokk helyett inkább cselekednek. Egy íróasztal mögött ülve könnyű ezt mondani, de átélni már nem olyan egyszerű.

Ahhoz, hogy felkészüljünk az ilyen váratlan eseményekre, készítsünk akciótervet! Minden egyes utazás előtt tervezzük meg, hogy mit fogunk tenni, ha esetleg baleset történik?

  • Hol vannak a vészkijáratok?
  • Hogyan jutunk el a vészkijáratig?
  • Csukjuk be a szemünket és memorizáljuk az útvonalat (lehet nem lesz világítás)
  • Mérd fel az utastársakat. Ki a nagydarab, aki utunkat állhatja?
  • Ha gyerekkel utazol, egyeztesd a feleségeddel, hogy melyik gyereket ki viszi ha baj van.

Ne számítsunk a személyzet segítségére, mert egy tanulmány szerint a személyzet 45%-a cselekvésképtelen lesz egy légikatasztrófa esetén.

Figyelj a légiutaskísérőkre

Mindenki ismeri a jelenetet, amikor a stewardess kiáll a folyosóra és végig mutogatja a tudnivalókat. Nem viccből csinálja! Figyeljünk oda rá és olvassuk el kis útmutató füzetet is. Ezzel is trenírozzuk az agyunkat, hogy sokkos helyzetben reagálni tudjon.

Egy felmérés szerint pont azok az utasok nem tudják, hogy mit kell csinálni vészhelyzetben, akik már sokadszor repülnek.

+3 / -8 perc szabály

Ez a szabály a felszállás utáni első három percre és a leszállás előtti 8 percre utal. Ez ugyanis a kritikus időszak! A vizsgálatok szerint a légikatasztrófák 80%-a ebben az idősávban következik be.

Próbálj meg nem ebben az időben aludni. Inkább vedd át újra az akcióterved.

Oxigén maszkot fel!

30.000 láb magasban az ember nem úgy kap levegőt, mint ahogy a földön megszokta. Ha hirtelen lecsökken a nyomás, a vérünk oxigén tartalma lecsökken. Ilyenkor esnek le az oxigén maszkok és tiszta oxigént pumpálnak ki.

Vegyük fel az oxigén maszkot olyan gyorsan, ahogy csak tudjuk! Sokan azt hiszik, hogy egy ilyen nyomáscsökkenést akár egy óráig ki lehet bírni. A valóságban csak pár másodperced van, amíg nem veszted el az eszméleted. Ha idő előtt kidőlsz, akkor nem sok esélyed lesz túlélni egy légikatasztrófát.

Fejet a térdre

Vészhelyzetben a fejünket próbáljuk lehajtani amennyire csak tudjuk. ebben a pozícióban a legnagyobbak a túlélési esélyeink. A fejünk nem fog a szemközti székbe csapódni és a végtagjaink sem mozdulnak el össze-vissza.

Győződjünk meg arról is, hogy az övet jól csatoltuk be. Ezek az övek a testsúlyunk háromszorosát is kibírják szakítószilárdságban, szóval attól ne féljünk, hogy kirepülünk.

Felejtsd el a csomagokat

Emlékszel még a 90 másodperces szabályra? Hát ne tökölj a csomagokkal, hanem vedd az irányt azonnal a legközelebbi vészkijárathoz! Nem csak téged, de az utastársak menekülését is hátráltatják.

Ne feledd: Új iPhone-t tudsz venni biztosításból, de új életet nem!

Ajánljuk figyelmedbe dr Melles Imre írását a repülésre történő felkészülésről, továbbá az elsosegely.hu cikkjét a témáról.

Ez is érdekelhet:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük